Direktør Ole har selvtillid men ikke selvværd

Torsdag i sidste uge holdte jeg et foredrag for 600 mennesker om selvtillid. Efter foredraget kom en af deltagerne op til mig og sagde: “Jeg har altid haft en fornemmelse af, at jeg var den eneste i min omgangskreds med lavt selvværd og selvtillid, og nu kan jeg se, at det er noget, langt de fleste mennesker slås med”. 

Selvtillid er noget du skaber
Spred dine vinger ud og boost din selvtillid i processen. Lyt til Podcast fra Krifa, hvor jeg bliver interviewet om selvtillid. 

Til foredraget fortalte jeg bl.a. historien om en af mine coaching klienter Ole (anonymt) som er vokset op med store omsorgssvigt. Han blev banket dagligt af sin stedfar, og fik altid fortalt, at han var mere ussel, end det skidt der samler sig under neglene. Idag er han en succesrig direktør i en mellemstor virksomhed og far til 3 skønne unger. Ole er viljestærk og har faste rutiner for at holde energien i top. Hver morgen begynder i fitness centeret og om vinteren er han en tur i Øresund og sauna, inden turen går til kontoret. Han spiser ekstremt sundt, uanset hvor travlt han har. Så med alt det kørende for ham, hvorfor i alverden har han så mig som coach? Fordi, som han selv siger, “Jeg har hele mit liv forsøgt at indhente et lavt selvværd med en tårnhøj selvtillid”. Og det er fuldstændigt rigtigt set af Ole. For at skabe et liv med glæde, ro og overskud er det afgørende både at have fokus på selvværdet og selvtilliden.

Foredragsholder selvtillid
Dit indre publikum giver positiv feedback, når du forbereder dig grundigt og leverer.

 

 

Men hvad er forskellen på selvtillid og selvværd?

Selvtilliden er knyttet til det du gør – din adfærd. Selvværdet er knyttet til den du ER – din identitet

Kort fortalt så spørger selvtilliden:

“Gør jeg det godt nok?”

“Har jeg tillid til, at jeg kan klarer at gøre de ting der skal til, for at skabe de resultater jeg ønsker?”

“Får jeg positiv eller negativ feedback fra mit ydre publikum?”

“Får jeg positiv eller negativ feedback fra mit indre publikum?”

Udfordringerne ved selvtillid er bl.a. hvis du tror, du kan indhente et lavt selvværd med en høj selvtillid. Hvis du tror, du skal GØRE alt perfekt for at være god nok.

Og selvværdet spørger:

“Er jeg god nok?”

“Har jeg nok værdi som menneske?”

“Er jeg værd at elske?”

Et højt selvværd har en positiv effekt på din selvtillid. En høj selvtillid har ikke nødvendigvis en positiv effekt på dit selvværd.

Husk at du ER god nok, og du GØR det bedste du kan med de ressourcer du har.

Personlighed

Mere inspiration

 

Hvis du skal arbejde seriøst med hvordan du skaber selvtillid, er det en god ide at gøre det ud fra DIN personlighedsanalyse. Først når du ved, hvilken personlighedstype du har, kan du skabe et livsdesign der matcher. Dette gør vi, når jeg coacher en til en og på heldagskurset “Boost din selvtillid – præstér bedre”.

Får du en Positiv “Tag action” tanke, så boost din selvtillid ved at handle på den i løbet af fem sekunder. Lyt til 3 minutters interview til VLR radio, hvor jeg taler om fem sekunders metoden her.