Hvad gør du, hvis du har migræne?

Migræne rammer ca. 20% af befolkningen, hvor af nogle har et enkelt anfald om måneden, og andre med kronisk migræne, har mere end 15 anfald pr måned. Har du anfald mere end 180 dage om året, er det nærmest umuligt at få en hverdag med job og familie til at fungere. Og hvad gør man så?

migræne smerter kvinde
Jeg hørte engang en migræniker sige: Migræne er ikke en livsfarlig sygdom, selvom jeg sommetider ville ønske det var”

Jeg har skrevet en bog, lavet en Peptalk og haft en migræne ekspert i mit talkshow, og håber at du kan få nogle tips til at håndtere dine smerter bedst muligt.

Der findes ikke en “One size fits all” plan, men du kan få hjælp til at håndtere anfaldene bedst muligt og skabe en livsstil, hvor du opnår færre og mildere migræner.

 

migræne
Bogen kan lånes på biblioteket.

I denne Peptalk besvarer jeg et spørgsmål fra en migræniker: “Hvad gør du, hvis du har migræne og skal på arbejde, og ikke må tage flere triptaner den måned?”. Motion, ekstremt sund kost, vinterbadning og vejrtrækningsøvelser er sjældent tilstrækkeligt, når først et anfald har fat. Men det handler om at gøre dig selv så robust, så hjernen bedre klarer de belastninger du udsætter den for hver dag.

Jeg har selv døjet med migræne siden pubertetens spæde begyndelse, og kan nemt sætte mig ind i, hvor svært du har det. Når hovedet dunker, alle lyde føles som sværd igennem hjernen og lys og sol er den største forbandelse. Når du igen må melde afbud, fordi du endnu engang har fået besøg af monsteret. Når du slæber dig afsted på arbejde og igen må tale langt flere piller denne uge, end du må for lægen. Når du igen i aften må kravle ned i gæsteværelset for ikke at blive forstyret af din mands nærvær. Når du igen mærker det stigma der hører til denne sygdom. En stigmatisering om, at dem med migræne er svage, skrøbelige og blot forsøger at slippe for at deltage i livet. “Ikke i aften skat, jeg har migræne”. Der er jo ingen der siger: “Ikke i aften skat, jeg har gigt, tarmslyng eller diabetes”

Billede af kvinde med migræne
Måske er du i tvivl om der er tale om spændingshovedoine eller migræne.

Ønsker du en coach over tlf der kan hjælpe dig med at håndtere din migræne og finde en “migræne venlig” livsstil? Du er velkommen til at kontakte mig direkte på tlf. 20 23 23 31. Jeg er ikke læge, og anbefaler dig selvfølgelig at tage kontakt til Hovedpineklinikken. Men jeg er migræniker og har gjort mig en hulens masse erfaringer – og brugt mere end tyve år på research.

Download Attachments

  • pdf indledningogkap-1
    Hjælp jeg har stadig migræne af Gitte Koldtoft
    File size: 395 KB Downloads: 175