Uge 43: Lev et godt liv med kroniske smerter

Forleden holdte jeg et foredrag for Smertelinjen.dk

Hvordan skaber du så godt et liv som muligt, når du vågner hver dag med smerter?

Du kan se min Peptalk om smertehåndtering her

Døjer du med kroniske smerter, har du min dybeste sympati. Der findes ikke mange udfordringer, der er større. Smerterne kan være så massive, at dagligdags opgaver, som at handle mm, kan virke uoverkommelige.

Fokus på følgende syv punkter kan måske hjælpe dig til at skabe det bedst mulige liv med smerter.

  1. Mød dig selv med den største empati. Jeg så forleden denne video med Jordan Peterson, som netop fik spørgsmålet: Hvordan får jeg nok disciplin til at være produktiv, når jeg døjer med kroniske smerter? Her svarede han, at i stedet for disciplin, skulle spørgsmålet have været: Hvordan møder jeg mig selv med den største selvaccept? Den manglende selvdisciplin er sikkert en konsekvens af at være i et smertehelvede.
  2. Find den bedst mulige medicin for dig. Find ud af, i samarbejde med din læge, hvilken medicin der har færrest bivirkninger og bedst virkning. Vær åben overfor alle de værktøjer der er i din værktøjskasse og kør en “cost benefit” analyse på hvert enkelt middel. Nogle får stor glæde af CBD olie, hvilket er 100% naturligt og ikke skulle give så mange bivirkninger. Eller medicinsk cannabis.  Mange er modtandere af al slags medicin, da de mener at man i stedet skal finde ÅRSAGEN til sygdommen/smerterne. Jeg er helt med i forhold til at finde årsagen. Jeg er helt med i forhold til, at både inflammatoriske tanker, kost og livsstil skaber sygdom. Og når det så er sagt, handler det sommetider om at få lindring nok til, at du overhovedet er istand til at sætte ind på alle de ÅRSAGS-områder. Jeg havde en “Jeg er imod medicin” holdning, indtil jeg selv oplevede migræne. Nu er jeg teknemmelig for at der findes triptaner, så jeg kan være der for min familie og arbejde som Foredragsholder og Coach.
  3. Spis så sundt som muligt. Om dine smerter har noget med din kost at gøre, findes der mange forskellelige holdninger til. Men øger det dit velvære og højner din energi, så er det værd at fokusere på, hvordan du kan fylde din krop med så meget vandholdigt, fiberrigt og næringsrigt plantekost som muligt. Og sørg for at drikke vildt meget vand. En af de læger jeg har størst fidus til, fordi alt hvad han formidler er baseret på reel videnskab med dobbelt “blind studies”, er Dr Greger fra nutritionfacts.org.
  4. Vær iagttageren af dine smerter. Du er ikke dine tanker, men du er iagttageren af dine tanker. Du er ikke dine smerter, men du er iagttageren af dine smerter. Du er ikke din krop, men iagttageren af din krop. Det er lettere at være tilstede med smerter uden at lide, når du kan sige mentalt JA til nuet, uanset hvad dette NU byder dig. Jeg har stor glæde af at lytte til Pema Chodron.  og så har vinterbadning hjulpet mig til at være komfortabel med det ukomfortable.
  5. Bevæg dig så meget du kan. Motion gør dig mere robust og det kan virke smertelindrende. Selvom jeg sommetider har så meget migræne, at jeg ikke orker at gå en tur, så gør jeg det alligevel. Det er trods alt bedre for mig at gå langsomt rundt ude i skoven med smerter, end at ligge hjemme i sengen med smerter. Gå, så går det. Eller at bade i koldt vand. Find den form for bevægelse, du har det bedst med – og får gjort.
  6. Bed om et mirakel. Magi handler om at noget udenfor dig skal ændre sig, så dit liv bliver lettere. Det hører hjemme i et trylleshow. Mirakler er en indre ændring i din opfattelse af det du ser – fra frygt til kærlighed. Vil du vide mere, så se Facebook gruppen “Et kursus i mirakler”. 
  7. Dit potentiale er altid større end dine problemer. Sørg for at holde fast i din vision om vitalitet, energi, sundhed osv. Hvilket lille bitte skridt kan du tage hen imod din vision i dag? Du er ikke først en succes, når du er nået hen til ledestjernen (Visionen). Du er en succes, hver gang du tager et lille bitte skridt, der er i samklang med din vision. Klap dig selv på skulderen når du, på trods af smerter, går en lille tur, laver en grøn smoothie, beder om hjælp og støtte osv.

Disse syv punkter et blot nogle af de steder du kan sætte ind i forhold til smertehåndtering.

Ønsker du/I et foredrag om smertehåndtering kan jeg kontaktes på tlf. 20 23 23 31.

Ønsker du personlig coaching via tlf.? 

 

 

.