Hjælp, jeg er overbebyrdet!

Når du føler dig overbebyrdet, er det naturligt for hjernen at lave overspringshandlinger. Hjernen tænker: “Ikke mere på min tallerken nu”, og finder på at surfe rundt på Facebook en time i stedet for at få lavet momsregnskab, køre i motionscenteret eller få ryddet op i skufferne.

Stresset dame overbebyrdet
Skab overskud og overblik NU!

Føler du dig overbebyrdet har du brug for ekstremt simple tips til at skabe mere overskud nu og her. Derfor får du i dag mit “Go to” værktøj nummer et – nemlig “Bryd det ned” metoden.

Medalje og vinder citat
Lad dig ikke overrumple af dine mål. Fokuser på det næste trin.

“Bryd det ned” metoden

Noget af det mest overvældende for mig er, når jeg oplever et migræneanfald og har nogle opgaver, jeg ikke bare kan aflyse. For dig er det måske ikke fysiske smerter der overrumpler, men udmattelse, stress, for mange problemer på en gang, sorg, depression eller angst. Uanset hvordan din krop og dit sind kommunikerer til dig, at det hele bare er for meget – så er der heldigvis hjælp at hente med “Bryd det ned metoden”. For husk altid på, at alle dine resultater og opgaver ikke er andet en tusindevis af bitte små skridt. Har jeg et foredrag i Jylland, så er det ikke andet end det næste lille skridt jeg skal have fokus på. Okay Gitte det næste på listen er:

Børst tænder – Tjek

Lave madpakke til turen – Tjek

I Bad – Tjek

Make up – Tjek

Deo – Tjek

Smykker – Tjek

Tøj – Tjek

Pakke bilen (Ser på pakkelisten) Tjek

Sætte mig ud i bilen Tjek

You get the point. Jo mere overvældet du føler dig, des mindre dele har du brug for at bryde ned til. Min mand Jørgen griner sommetider, når han ser mine lister på køkkenbordet og siger “Husk også at skrive, at du skal trække vejret” 🙂 Jeg forstår godt, hvis det umiddelbart virker overdrevet, at jeg skal læse på en liste, at jeg skal børste tænder, for der efter at strege det ud. Ja, hvis jeg har en god dag med masser af overskud, er det ikke nødvendigt. Men andre dage er det en kæmpe hjælp for min hjerne, at det eneste den skal forholde sig til er det næste lille bitte trin på listen. Jeg kan hvile i, at jeg ikke glemmer noget, og får enndu mere at stresse over.

Går op af trappe
I nuet findes kun dette lille step

Há en vision med din opgave

Det er fint at have en vision for hvordan det færdige resultat for din arbejdsopgave skal se ud. Men så snart du har den på plads, er det tid til at bryde opgaven ned. Start med en brainstorm på, hvilke bitte små trin din opgave kræver for at blive løst. Hvem skal du ringe til, maile til eller bede om hjælp fra? Hvilke resoourcer har du brug for, for at løse opgaven? Skriv bare løs uden at bekymre dig om rækkefølgen. Når du har en masse små trin på papiret finder du ud af, hvilke tre trin du skal begynde med. Og nu øver du dig i kun at fokusere på det trin du er på lige nu. Fortiden er overstået og fremtiden er her ikke endnu, så det eneste der findes er nuet. Dedikér dette nu til dit trin.

Bjerge citat beslutning
Sommetider skal der en stor beslutning til og andre gange kan mindre også gøre det

Kan mindre gøre det?

Forleden lyttede jeg til en podcast med Dr Doug Lisle hvor han sagde følgende kloge ord: “Træf ikke en stor beslutning, hvis en mindre er tilstrækkelig”. En mor til tre voksne børn var træt af sin ægtemand, selvom manden var sød, hjælpsom og kærlig mod hende. Hun havde et kæmpe behov for at være alene og havde det bedst, når manden ikke var hjemme. Hendes spørgsmål gik på, om hun skulle lade sig skille. Dr. Lisle foreslog, at hun startede med at leje sig ind i en lejlighed, hvor hun havde to faste dage om ugen, hvor hun var alene (De havde penge nok). Hun kunne da mærke efter, hvordan hun havde det med alenetiden, og enten trappe antallet af alenedage op eller ned. Med andre ord, så var en mindre beslutning om at flytte hjemmefra et par dage om ugen måske tilstrækkelig, i stedet for den store beslutning at lade sig skille. Selvfølgelig er der situationer der kræver en stor beslutning, for at du kan få det bedre. Har du diabetes 2, er det ikke nok med en beslutning om at spise lidt flere grøntsager, nej du bliver selvfølgelig nødt til at lave din kost radikalt om, hvis du vil se resultater. Er du så ked af dit job, at du har ondt både fysisk og psykisk, når du skal afsted om morgenen, er det ikke tilstrækkeligt at tage en uges ferie, nej du skal sige op hurtigst muligt og finde et job der matcher din personlighed bedre. Men ofte kan mindre gøre det, og så er der ingen grund til at overbebyrde din i forvejen stressede hjerne.

Summa Summarum

Er du overbebyrdet så spørg dig selv om følgende:

Hvor mange små steps består denne opgave/beslutning af?

Hvad er det næste lille rette trin for mig at tage?

Kan en mindre beslutning måske også give mig de resultater jeg ønsker?

Det er i virkeligheden det mindfullnes handler om. At være 100% tilstede i det lille trin du er igang med nu.

Læs mere om kurset “Boost din selvtillid – Præstér bedre” her