Konflikttrappen – Bliv på nederste trin

Konflikttrappen - redskab til at håndtere konflikter

Kilde til model: Arbejdsmiljoweb.dk

Trin 1 Uoverensstemmelser: 

Uenigheder er ofte positive, da de kan være med til at få et bredere perspektiv på sagerne.

Vi deler hver især vores synspunkter, og skifter mening hvis de andres argumenter holder bedre vand end vores egne. Vi bevarer den positive relation og bruger forskellighederne konstruktivt.

Trin 2 Personificering: 

Når vi går efter personen i stedet for bolden.

Trin 3 Problemet vokser

I takt med at vi fokuserer på, hvad personen gør galt, finder vi flere fejl ved vedkommende. “Du er altid så gnaven”.

Trin 4 Samtalen reduceres:

Vi glemmer det oprindelige problem, og har svært ved at lytte til hinanden. Samtalen reduceres til spydigheder og fjendsk kropssprog. 

Fjendebilleder

Problemet er nærmest glemt og erstattet af en sort hvid holdning, hvor målet er at få ret. Fokus er på at få den anden til at overgive sig. 

Åbent fjendtlighed 

Nu ser vi ikke den anden som et menneske, og fyrer sårende bemærkninger af som: “Du er da også altid en komplet idiot til at…”. Målet er blot at skade den anden. 

Polarisering 

Konkliften er nu, så vi ikke kan være i samme lokale eller endda på samme arbejdsplads. Selvom vi har brudt den fysiske kontakt, kan vi stadig kæmpe videre mod hinanden.

Konflikt
Når modparten ikke føler sig hørt, accelererer konflikten hurtigt

Hvordan håndterer I konflikter?

Tænk på en konflikt I har haft. Placer konflikten på det trappetrin den accelererede til. Hvordan løste I konflikten?

10 Tips til at løse enhver konflikt.

  1. Lyt tålmodigt til modparten inden du selv taler.
  2. Hvis på en ikke dømmende måde, hvad du har hørt modparten sige ved at gentage det. F.eks. “Jeg kan godt høre, at du oplever……” “Det jeg hører fra dig er, at du oplever/mener……”
  3. I stedet for at gøre modparten forkert eller forsøge at vinde vedkommende over på din side, så bliv på egen banehalvdel. Fortæl roligt, hvordan du opfatter det uden at skyde skyld eller gøre forkert. F.eks. “Jeg ser sagen sådan her….”

Fælles for alle er behovet for at blive hørt. Når folk ikke føler sig hørt ryger hurtigt op på næste og næste og næste trin på konflikttrappen.

Jeg underviser kurser i konflikthåndtering hos MBK Kurser i KBH. Se her