Spis dig til to minutters nydelse eller langvarig glæde

I bogen The Happiness Project skriver Gretchen om de 7 kategorier du skal fokusere på, hvis du vil øge din glæde. Læs min blog her.

I denne blog fokuserer vi på den første kategori, som er MAD og DRIKKE.

glad

Mit gæt er, at du forbinder sund kost med afsavn og selvdiciplin. Men hvad nu, hvis du fik et positivt anker til sund mad? Hvis du fik dig selv ud af nydelsesfælden (din afhængighed af junk) og ind i overskuelige og velsmagende daglige kost-vaner?

Er du klar? Så lad os smøge ærmerne op og komme igang med at sætte ind på den glædes kategori der hedder Mad. Det gør vi med tre trin.

Trin 1. Få dig selv ud af nydelsesfælden. Fra naturens side er du designet til at leve i en underskuds mad-verden. Det betyder, at der i virkeligheden ikke burde være mad ad libitum til rådighed hele tiden, og derfor skal du gå efter det mest energi-rige du kan finde i naturen. Dvs det med mest muligt fedt og sukker. Problemet er, at du ikke er designet til at leve i en verden med supermarkeder, hvor alt er tilgængeligt på hylderne. I dag er det ikke kun os mennesker der sidder fast i nydelsesfælden med alt for meget fedt, salt og sukker. Det er også gået ud over vores husdyr.

DSC02504

Jeg kan vælge, om jeg vil købe tørfoder eller det våde snaskede hundemad til vores Guffe. Hvis han normalt får tørfoder, og min svigermor passer ham en uge, hvor hun giver ham det fedtede og sukkerholdige vådkost, hvad tror du så der sker, når jeg kommer tilbage fra ferie og fodrer ham med tørkost igen? Bingo….Han går i protest og spiser det IKKE. Dvs ikke før han indser, at jeg ikke giver op, og at han kommmer til at sulte, med mindre han spiser tørkost. Sådan er det også med os mennesker. Vi er vanedyr, og mange af os sidder fast i nydelsesfælden. Den gode nyhed er, at du kan komme ud af fælden igen.

Billedresultat for happy vs pleasure

Det gør du ved at vise ekstrem selvdiciplin i 14 dage, og der efter er du ude af fælden, din selvtillid er steget, og det er blevet nemmere. På healing retreatet True North fortæller Dr. Doug Lisle, hvordan deltagerne synes buffetten med plantebaseret Whole Food smager kedeligt i starten af deres ophold, og sidst på ugen begynder de at kunne lide det. Efter 14 dage, synes de buffeten er super lækker. Se sådan på det, at du skal have renset dine smagsløg, så en moden appelsin igen kommer til at være en orgamsisk smags eksplosion i din mund.

Billedresultat for orange

Trin 2. Erstat nydelse med glæde

Lad os være ærlige. Der ER bare langt større nydelse ved at spise chokolade end bladselleri, men vores dilemma er, at bladsellerien vil bringe dig større glæde på den lange bane. Du skal altså træne dit sind til, at du er villig til at sige “Nej tak” til den umiddelbare nydelse (der varer få minutter) for i stedet at sige “Ja tak” til ting der bringer dig varig glæde som større selvtillid, en strammere krop og en følelse af velvære.

Trin 3. Skab minimum en ny vane

I stedet for at fokusere på alt det, du skal give afkald på, så beslut dig for at implementere minimum en ny madvane. Det kan være en daglig grøn smoothie, 1/2 liter vand 1/2 time inden hvert måltid eller gulerodsstænger som snacks mellem dine måltider.

Billedresultat for one new habit

Ønsker du Personlig Coaching via tlf.? Læs mere her.

Ønsker du adgang til marts måneds tema “Glæde” i Coaching Klubben? Klik her

Pris for adgang til månedens tema + arkiv er 75 kr. pr måned.

Du får hver måned:

  1. Powertalk (Ca en time)
  2. En lydfil med Spørgsmål og Svar
  3. En bonus

Tak for at du følger med her på Koldtoft.dk