Dr. Sarno TMS healing af fysiske smerter

Tror du på, at din psyke påvirker din fysik?

Lyt til enerGitte Podcast her

Ifølge Dr. John Sarno er psyken altafgørende i forhold til næsten alle former for kronisk smerte.

Han kalder metoden for TMS, hvilket står for Tension Myositis Syndrome, hvilket kan oversættes til Spændings Inflammations Syndrom. Dr. Sarno siger f.eks. at kronisk ondt i ryggen ikke forekommer pga. fysiske abnormaliterer i ryggen, men pga. TMS, hvilket også er en betegnelse for at det er psykisk.

Kroniske smerter er et resultat af, at du har følelser som underbevidstheden ikke magter at håndtere, og derfor skabes en fysisk lidelse, så din opmærksomhed føres der over istedet. Healingen består derfor af tre steps:

  1. Du skal anerkende og tro på at dine fysiske smerter er psykologiske og ikke fysiske.
  2. Du skal lede opmærksomheden tilbage på, hvad du virkelig føler.
  3. Du skal udleve og udtrykke disse følelser, da udtrykt vrede f.eks. ikke skaber fysiske smerter, men det gør vrede der er holdt nede.

sarno

Tro på at dine fysiske smerter er psykologiske

At dine smerter er psykiske, betyder ifølge Dr. Sarno ikke, at de ikke er virkelige, og det bare er noget dit sind bilder dig ind. Smerterne er absolut virkelige, men de kan kun overleve, hvis du lever i den illusion, at der er noget fysisk i vejen med dig. Måske tænker du nu: “Men der ER noget fysisk i vejen med min ryg, mine knæ, min hofte osv”. Men Dr. Sarno opdagede, at ca. 85% af os har en abnormalitet i rygsøjlen, og hvorfor er det så ikke 85% der har ondt i ryggen? Han siger, at det er normalt med fysiske abnormaliteter. Fysiske abnormaliteter kan give smerte et stykke tid, men udvikler smerterne sig til at blive kroniske, så er de psykologiske.

Billedresultat for tms dr sarno

Sådan gør du:

Dr. Sarno taler meget positivt om placebo, og siger at dette kun virker, hvis du tror på det. Du skal altså træne dit sind dagligt i, at dine kroniske smerter ikke er psykiske. Han går så langt som til at sige, at du skal blive ved med at gøre de fysiske ting, som du kunne lide at lave inden du fik ondt. Elsker du at cykle, men kan ikke længere pga en dårlig ryg, så skal du op på cyklen igen, imens du gentager mantraet: “Smerten er ikke fysisk, den er psykologisk”.

Hver dag gentager du det samme, sagt på ti forskellige måder:

  • Smerterne er pga TMS og ikke en fysisk abnormalitet.
  • TMS er en ufarlig tilstand forårsaget af undertrykte følelser.
  • Den vigtigste følelse er min undertrykte vrede.
  • TMS eksisterer kun for at distrahere min opmærksomhed fra følelserne.
  • Fysisk aktivitet er ikke farligt.
  • Jeg skal genoptage al normal fysisk aktivitet.
  • Jeg vil ikke været bekymret eller intimideret af smerten.
  • Jeg vil skifte min opmærksomhed fra smerten til de følelsesmæssige problemer.
  • Jeg har til hensigt at have kontrollen og ikke min underbevidsthed.
  • Jeg må tænke psykologisk til enhver tid – ikke fysisk.

Led opmærksomheden tilbage på, hvad du virkelig føler

 

Billedresultat for dr sarno 12 steps

Når du ikke giver følelsen lov til at være der, har følelsen kontrol over dig. Når du giver følelsen lov til at være der, har du kontrol over følelsen.

Sådan gør du:

Spørg dig selv:

Hvad går mig på?

Hvad er jeg ked af?

Hvad er jeg vred over?

Hvad er jeg skuffet over?

Hvad stresser mig?

Hvilke begivenheder og personer fra min fortid nager mig?

Hvordan presser jeg mig selv for hårdt?

Hvor forsøger jeg at være overdrevet sød og hjælpsom, fordi jeg gerne vil have, at de andre kan lide mig?

Er der områder, hvor jeg ikke føler mig set, hørt eller forstået?

Coaching

Udtryk dine følelser og tag kontrollen tilbage

En tryg og effektiv måde at udtrykke følelser på er via Journaling, altså at skrive en slags “Udtryk mine følelser” dagbog. For at det ikke skal blive for omfattende og urealistisk kan du beslutte dig for at sætte max 20 minutter af om dagen til skrive processen. Det vigtige er, at du får det gjort dagligt, så du oplever konstant fremskridt med at heale dine kroniske smerter.

Nogle oplever netop smerter, når de skriver, og det er netop fordi sindet ikke vil have, at man kommer i kontakt med disse følelser. Sker dette, er det vigtigt at fortælle din underbevidsthed, at det er sundt for dig at udtrykke disse følelser.

Der findes forskellige effektive måder at praktisere journaling på.

  1. Skriv los, hvor du bare skriver hurtigt uden af censurere, hvad du føler.
  2. Skriv en liste over traumatiske begivenheder i din fortid.
  3. Skriv en liste med de ting der går dig på, der foregår i dit liv nu.
  4. Skriv en liste over de personlighedstræk du har, du mener kan give TMS. F.eks. Være perfektionist, nervøs, overansvarlig, føle skyld og skam.
  5. Skriv et brev til en person der har kostet dig smerte, dog uden at sende brevet.

For nogle er det en god ide at skrive i tredje person (Hun istedet for jeg), da det kan være nemmere at se sine egne følelser lidt udefra.

Uanset hvilken af de fem måder du vælger at praktisere din daglige Journaling, så slut altid af med at skrive noget positivt som f.eks. Hvad du har lært af personen, begivenheden. Hvordan du er vokset som menneske pga. disse stressende begivenheder. Hvad du er taknemmelig for i dag.

Billedresultat for tms dr sarnoMere inspiration

Lyt til The Rich Roll Podcast med Dr. Gabor Maté her

Lyt til Dr. Arlene Feinblatt, en psykolog Dr Sarno samarbejdede med. Dr. Sarno sagde, at ca. 5 % af hans patienter havde brug for at arbejde med en psykolog for at heale deres TMS.

Tak for at du læse og lyttede med.

For Podcast og Coaching Klubben klik her.